Monday, 12 December 2011

dear mom :')

haish, aku ni memang menyedihkan betol. HAHA seorang gadis yang senang nak buat keluar air mata bila keseorangan. tapi, dengan kawan tak pulak. nak tunjuk ego la sangat. HAHA oke la. saya nak straight to the point.

mak.
saya minta maaf sebab buat salah.
sebab mungutuk mak dari belakang, tulis status tak elok pasal mak, dan lain lain lagi.
mak, saya anak derhaka. saya mengaku. and bukan saya sorang je, orang lain pun macam tu.
dari kecik sampai besar, saya selalu membantah cakap mak.
saya selalu buat salah dekat mak.
saya selalu buat jahat.
saya anak yang kurang pandai. atau langsung tidak pandai.
saya tak tahu bersyukur. 
orang yang ada mak ayah semua nak mak ayah mereka balik.
sepatutnya saya kena bersyukur kan mak ?
mak,
mak marah saya, saya lawan, saya kutuk mak macam macam.
since kecil lagi macam tu kan mak ?
saya tahu, mak mesti pernah mengalirkan air mata sebab saya kan ?
mak buat macam tu kat saya sebab saya buat perkara yang mak suka.
tapi mak,
mak tak pernah tanya kan kenapa saya macam tu ?
mak tak pernah dengar saya nak explain kan ?
mak,
mak mengandungkan saya selama 9 bulan 10 hari.
mak beli macam macam untuk terus saya hidup sampai umur saya 17 tahun kan ?
saya patut menghargai dan bukan memaki.
tapi, dari kecik, dekat mata saya, hanya nampak pilih kasih je mak.
hanya nampak ketidak adilan je mak.
mak tahu tak semua tu ? 
mak sedar saya fikir mak tak sayang saya.
masa darjah lima, mak cakap dengan saya. masa tu takde orang kat rumah.
mak cakap, kalau mak tak sayang saya, mak dah buang saya. mak dah tak akan jaga saya.
masa tu saya sedar. mak memang sayang saya !
tapi mak, saya hairan, kenapa dekat kakak, mak tak pernah cakap dia tu bodoh, tolol, hodoh ?
mak hanya cakap dekat saya je kan.
sekarang, mak tengok saya macam mane. saya seorang pelajar yang bodoh mak.
ustaz cakap, kata kata itu adalah satu doa. 
apetah lagi kalau kata kata tu dari mulut mak kan ?
cuba tengok kakak, dia dengan saya macam langit dengan bumi.
dia bijak, tak macam saya. 
sekarang dah masuk UIA. result exam selalu chantekk. 
tak macam saya kan.
lepas tu, saya jeles dengan kakak sebab mak layan dia macam dia the only one anak mak.
mula la kami bergaduh.
mak,
sepanjang saya hidup kan, saya bergaduh dengan kakak bukak sebab benda lain pon.
sebab cemburu mak. 
sekali saya gadoh dengan kakak, bukan ambil masa berminggu minggu, tapi berbulan bulan mak.
mak tahu semua tu. cuma, mak taknak masuk campor je. sebab mak tahu, semua tu sebab mak.
orang cakap, hargailah mak kita selagi mak masih ada. tapi macam mane ?
lepas habis PMR, mak hantar saya pergi sekolah pondok. tapi kenapa ?
saya meraung raung tak nak pegi, tapi MESTI pergi sebab keinginan mak kan.
saya tertanya tanya mak, kenapa selepas kakak habis PMR, mak tak hantar pon dia.
then, cuti akhir tahun tingkatan empat, mak nak hantar saya pegi pondok juga.
lagi sekali saya tertanya tanya, kenapa tak hantar jugak kakak kat sane ?
mak memang tak nak tengok muka saya lagi ke ?
hina sangat ke saya ni mak ?
saya pernah rasa bahagia dengan mak. mak belikan baju untuk saya.
mak layan lawak saya. sporting je kan ?
tapi saya boleh bilang berapa kali saya rasa semua tu.
dan, saya tak boleh bilang berapa kali mak buat macam tu dekat kakak.
mak,
saya manusia jugak. ada perasaan.
cemburu : dengki : iri hati 
tu semua ada dalam diri saya.
KENAPA MAK BUAT MACAM NI ?
saya buat entri ni sebab saya dah tak boleh tahan mak.
saya rasa macam, kawan kawan pulak jadi mak saya.
kat rumah saya senyap.
tapi dengan kawankawan saya, saya paling bising.
sebab, saya tahu, saya takkan rasa semua tu kalau duduk rumah.
sekarang, saya sudah habis SPM.
masa yang saya sangat tunggu tunggukan, sebab nak cari kerja, nak ambil lesen.
macam kakak. kakak dah complete. semua dia ada. goyang kaki je dia dapat semua tu.
tapi, apa yang saya fikir tu, adalah sebaliknya sekarang.
bilik tempat saya suka sorang sorang, tempat saya nangis sorang sorang, tempat saya cakap sorang sorang.
dah memang hidop orang gila macam tu. nak buat macam mane kan ?
saya nak ambil lesen, 
mak suruh kemas bilik. bersihkan dinding sebab saya conteng semua tu.
kenapa masa kakak, mak tak suruh kemas bilik pon ?
mak, saya ni apa ?
adakah mak jaga saya sampai besar, untuk buat kerja kerja macam ni ?
masa tahun kakak SPM, melancong jarang sekali.
tapi, tahun saya SPM, selalu je keluar negeri.
pegi situ, pegi sini.
mak pon macam tak kesah je kan ?
HAHA saya ni memang jenis tak suka belajar. makin la saya suka.
sudah dua minggu saya terperap dalam bilik.
sampaikan nak tengok muka mak, tak tahulah kenapa. saya meluat.
saya mita maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.
saya dengki tengok  mak kawan kawan saya.
adik beradik mereka cukop kasih sayang. takde maknenye pilih kasih.
sampai bila mak nak buat saya macam ni ?
pernah satu hari, mak cakap dekat saya,
kalau saya nak keluar dari rumah, keluarlah.
mak tak kisah. cuma, yang mak nak,
kalau saya balik, saya jadi orang yang molek.
mak cakap macam tu, mak tak pernah tanya saya,
kenapa saya jadi macam ni ?
semua sebab layanan mak terhadap saya. mak yang bentuk saya dari kecil.
saya tak boleh salahkan diri saya jugak.
saya mengaku, saya budak tak cukup kasih sayang.
saya cuma perlukan perhatian. tapi, kalau saya cakap macam tu,
mak cakap saya mengade ngade pulak. takpe la mak.
selagi saya boleh tahan, saya akan tahan.
saya tahu, saya perempuan yang kuat ! yang gagah.
tapi, mudah lemah. mudah menangis.
saya nak ucap terima kasih seab mak jaga saya sampai 17 tahun.
terima kasih mak. budi mak, sampai mati pon saya tak boleh balas.
saya minta maaf mak.

Photobucket

timekaseh sudi baca. satu bintang untuk anda !

No comments:

Post a Comment